شیوه عملکرد موتورجستجو گر گوگل

آوریل 20, 2019 4:50 ب.ظ دسته بندی: ,

در پشت صفحه ساده موتورهای جستجو بخش‌های گوناگونی قرار گرفتند که با یکدیگر در ارتباطی تنگاتنگ قرار دارند. زمانی که کلمه یا عبارتی را در موتور جستجو وارد می‌کنیم تا نتیجه را مشاهده کنیم در واقع نتیجه کار هماهنگ این بخش‌ها را مشاهده می‌کنیم. هرچه این سیستم هماهنگ‌تر و کاراتر عمل کند در مدت زمان کمتری به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.
هر موتور جستجو دارای پایگاه داده‌ای می‌باشد که اطلاعات موجود در آن را از سرتاسر وب جمع آوری کرده است و زمانی که عبارتی را جستجو می‌کنیم موتور جستجو این پایگاه داده را پیمایش می‌کند و نتایج مرتبط را به ما نشان می‌دهد. نکته‌ای که در اینجا نمود دارد این است که هیچ موتور جستجویی در زمان جستجو تمام وب سایت‌ها را پیمایش نمی‌کند و در واقع توانایی انجام این کار را ندارد. موتور جستجو اطلاعات مورد نیاز را قبلاً جمع آوری، تجزیه و تحلیل می‌کند و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند. در زمان جستجوی کاربر به این پایگاه داده مراجعه می‌کند.

موتور جستجو شامل 3 بخش اساسی است:
• خزش در محتوای سایت ها و جمع آوری کننده اطلاعات ، Spider
• بایگانی کننده داده‌ها، Indexer
• تحلیل‌گر درخواست کاربر و نمایش محتوای مناسب براساس محتوای ایندکس شده

در ادامه به توضیح هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.
گوگل برای دسترسی به محتوای سایت ربات های نرم افزاری طراحی کرده است که آنها همانند یک کاربر وارد سایت شما شده و با خزش (crawl) در آن تلاش می کنند محتوای صفحه را دریافت کنند. در این فرآیند همه ی بخش ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک و هرچیزی که دسترسی به آن برای ربات گوگل ممکن باشد بررسی خواهد شد.
ربات ها هنگام بررسی یک صفحه احتمالا با لینک به صفحات دیگر مواجه میشوند، اگر این لینک نوفالو نشده باشد ربات وارد آن صفحه نیز شده و به همین شکل مسیر خود را در وب ادامه می دهد. ربات های گوگل معمولا در بازه های زمانی مختلف (متغیر برای هر صفحه) دوباره به همان صفحات رجوع کرده و تغییرات آن را بررسی میکنند.
در یک کلام وظیفه یک ربات جستجوگر این است که در میان صفحات وب به گردش بپردازد و اطلاعات آن ها را جمع آوری کرده و در نهایت در بانک اطلاعاتی نمایه سازی (index) کند. تا زمانیکه یک صفحه توسط گوگل ایندکس نشود هرگز در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود. سپس هر زمانی که عبارتی در موتورهای جستجو توسط کاربران مورد جستجو قرار گرفت، براساس الگوریتم هایی از پیش تعیین شده نمایه های ثبت شده بازیابی شده و به صورت لیست نتایج ارائه می شوند.
برای اینکه دسترسی به چنین داده های عظیمی در عرض چند ثانیه میسر باشد، کمپانی های موتورهای جستجو، دیتا سنترهای مختلفی را در نقاط مختلف جهان ایجاد کرده اند.
این مراکز، دارای هزاران دستگاه هستند که می توانند حجم وسیعی از اطلاعات را با سرعت بالا پردازش کنند. زمانی که فردی جستجویی را در یک موتور جستجو انجام می دهد، به دنبال کسب اطلاعات سریع و بی وقفه خواهد بود. حتی یک یا دو ثانیه تاخیر هم می تواند نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشد. به همین خاطر موتورهای جستجوگر تلاش می کنند پاسخ مورد نیاز کاربران را با سرعت بالاتر فراهم کنند.
موتورهای جستجوگر ماشین های پاسخ دهنده هستند. زمانی که یک فرد، جستجویی را به صورت آنلاین انجام می دهد، موتور جستجوگر به منظور بررسی اسنادِ مرتبط در پایگاه داده خود دو کار انجام می دهد: اول از همه، تنها نتایجی را در اختیار افراد قرار می دهد که مفید هستند و با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند.
دوماً، نتایج به دست آمده را بر اساس محبوبیت وب سایت ها و مرتبط بودن اطلاعات، رتبه بندی می کند.
محبوبیت و مرتبط بودن را نمی توان به صورت دستی تعیین کرد. در عوض، موتورهای جستجوگر از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) برای مرتب کردن اینگونه موارد استفاده می کنند. این الگوریتم ها معمولا صدها متغیر دارند. در دنیای بازاریابی جستجو، به این متغیرها فاکتورهای رتبه بندی گفته می شود.
براساس مشاهدات وبمستران و آموزش هایی که توسط خود گوگل منتشر میشود چندین فاکتور تاثیرگذار براین رتبه بندی شناسایی شده اند. گوگل اعلام کرده که برای رتبه بندی صفحات بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می گیرد.

برچسب ها: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

مقالات مرتبط